dinsdag 20 mei 2008

Engine Failure

Ondertussen weeral een maand geleden dat ik nog eens tijd kon maken om hier iets aan te vullen. Heb het dan ook, begint een cliché te worden, enorm druk gehad de laatste weken. Iets meer dan een week geleden nog een progress check moeten afleggen van Instrumentation, die trouwens zeer goed is verlopen, 100%. Eind mei ergens, staat trouwens al de volgende progress check ingepland voor Elektriciteit. Het gaat echt aan een hels tempo verder, de boodschap is van zeer goed bij te blijven! En dan de praktijk, die moet er sinds een maand, ook nog ergens bij tussengepropt worden.
Momenteel heb ik al 4 excersises gevlogen. Hadden er 5 moeten zijn, ware het niet dat tijdens mijn 5de vlucht, we engine problems kregen tijdens de take off. We zijn dus met een "Mayday" call terug moeten binnenkomen. Achteraf, na maintenance, bleek dat een ontsteker (bougie) volledig was doorgebrand, waardoor de engine zijn power verloor en vibraties veroorzaakte.
Heb even mogen ervaren, hoe snel je wel niet moet kunnen reageren in zulke situaties. Het is ongelooflijk belangrijk om je hoofd zeer koel te houden! Maar goed, dat is weer een ervaring rijker!! Ik wacht nu tot ze me terug inplannen om die 5de vlucht opnieuw te doen. Had gevraagd dat dit zo snel mogelijk kon gebeuren, maar ondertussen zijn we al een week verder en heb ik nog niets van vernomen. Anyway, dan heb ik even de tijd om de Emergency-Checklists grondig te bestuderen. Zoals ik aan den lijve heb ondervonden, je kan er alleen maar baat bij hebben als je ze door en door kent!

Groetjes,

Sven

1 opmerking:

Sam zei

Ik heb een link naar je blog gezet op mijn blog, hopelijk geen probleem, anders laat je maar iets weten :)

http://sam-piloot.blogspot.com/