woensdag 20 februari 2008

Progress Checks

Momenteel zitten we volop in de finale voorbereiding van 2 progress checks. Donderdagavond zal de eerste test doorgaan, Instrumentation. Het ganse stuk van Air Data Instruments zal dan de revue passeren. Wat is, en hoe werkt, een Altimeter, een Vertical Speed Indicator, een Air Speed Indicator en een Machmeter. Hoe meet en berekent men de Temperaturen en wat is een Pitot Tube en Static Vent.
Volgende week dinsdagavond mogen we ons dan aan de finale progress check van Operational Procedures verwachten. Jep, je leest het goed: "finale". Operational procedures is namelijk net zoals Airframes & Systems volledig afgewerkt. Van dat laatste staat voor zover gekend nog niets van progress check gepland.
Anyway Instrumentation moet zeker lukken. Is ook een vrij technisch vak, en dat maakt het, voor mij persoonlijk dan, beter verteerbaar in vergelijking met Operational Procedures, wat op zich een zeer droog onderwerp is. Daarom niet minder interessant, maar wetgeving heeft me nooit echt gelegen als studievak.
Verder zoals jullie wel kunnen zien is mijn "dagboek", eerder een "maandboek" geworden. Ik ga proberen om dit terug een beetje op te krikken, hoewel dit niet altijd mogelijk is... als er niets gebeurd, kan ik er bijvoorbeeld ook weinig over schrijven. En tijd is momenteel ook niet bepaald mijn beste vriend. Maar positief als we zijn, zeggen we: Het komt allemaal wel goed!

Groetjes,

Sven

zondag 27 januari 2008

Vakantie voorbij

Weeral een tijdje geleden dat hier nog eens iets werd geschreven. M'n kerstvakantie heb ik deels gebruikt om even tot rust te komen en anderzijds om de toch al grote hoeveelheid leerstof een beetje onder controle te houden.
Ondertussen hebben we ook onze eerste progress check achter de rug. 40 vraagjes over de reeds geziene leerstof. Resultaat 93%. Natuurlijk is dit nog geen weergave van wat het eindresultaat zal zijn, maar het is toch een mooie indicatie van hoever je al staat.
Verder ben ik ook ziek geweest waardoor ik een aantal lessen heb moeten missen. Er werd eerst gedacht aan klierkoorts, maar gelukkig was het dat niet. Nu dat alles terug beter is, kan ik me dus opnieuw volledig op m'n theorie storten.
De komende weken staan er ons nog enkele progress checks te wachten waarvoor ik me nu volop ga voorbereiden.

Groetjes,

Sven

donderdag 27 december 2007

Kerstvakantie

Ondertussen is het ook voor ons Kerstvakantie. Tijdens de Kerstdagen is er uiteraard weinig of niets gebeurd, buiten eten en drinken dan. Waardoor ik nu toch even full speed in m'n boeken moet vliegen. Na de Kerstvakantie staan ons namelijk enkele progress checks te wachten.
Verder heb ik opnieuw telefoon gekregen van JetairFly (na het eerste gesprek) met de boodschap dat ik geselecteerd ben voor de 2de selectieronde. Deze gebeurd in de loop van january. Een definitieve beslissing hierrond is dus nog ver af.
Aangezien studeren nu de boodschap is en het toch vakantie is, laat ik deze blog de komende 2 weken even voor wat het is. Wanneer school opnieuw begint, begin ik hier dan ook wel terug te kribbelen.

Prettige feestdagen en een productief, gezond en leerrijk 2008 toegewenst!

Groetjes,

Sven

vrijdag 14 december 2007

Fuel Xfeed taken to another level

Op zaterdag hadden we een ganse dag Meteo. De verschillende soorten van Inversie besproken en dan de hoofstukken Humidity en Adiabatics and Stability volledig afgewerkt. Allemaal zeer goed te volgen. Dan op dinsdag kregen we opnieuw Instrumenten voorgeschoteld. Op zich geen zeer moeilijk vak, hoewel Altimetrie soms tricky kan zijn. Wat wel minder is aan dit vak is het hoge gehalte wiskundige bewerkingen, wanneer deze absoluut niet moeten gekend zijn. De instructor krijgt er blijkbaar een kick van om alles wiskundig te bewijzen. Ikzelf heb het er niet al te moeilijk mee, maar ik kan me inbeelden dat er jongens zijn die tijdens die lessen deftig zitten te puffen.
Dan gisteren werd er nog het laatste blokje van Airframes and Systems gegeven voor de Kerstvakantie. Hier hebben we het volledige laatste hoofdstuk over Fuel Systems afgewerkt. Voor dit vak rest ons dus alleen nog het boekdeel over Safety. Na de les zijn we dan klassikaal onze Fuel leidingen een keertje gaan reinigen in de dichtsbijzijnde kroeg. Zelfs de Instructor is mee komen klinken op het aankomende nieuwe jaar. De sfeer binnen de groep is echt fantastisch.


Groetjes

Sven

donderdag 6 december 2007

Kruissnelheid bereikt

We hebben nu 8 blokken, dus een 24 uur, Airframes and Systems achter de rug, waarin we meer dan de helft van de cursus al hebben bestudeerd. Waaronder Airplane Structures, Hydraulics, Flight Controls, Landing Gear en Pneumatic Systems (Pressurisation en Airconditioning). Zeker aan te raden om alles zeer goed bij te houden. Als je alles bij elkaar laat komen, wordt het een titanenwerk om die leerstof nog op je eentje door te raken. Herhalen is dus de boodschap!
Het voorbije weekend hebben we ook voor de eerste keer Electrics en Instrumentation gekregen. Electrics was nog zeer gemakkelijk. Gelijkstroom, wat is electriciteit, ... (leerstof van de lessen Fysica in het middelbaar dus). Bij instrumentation begonnen we onmiddelijk met het wiskundig model van de atmosfeer, heel wat andere koek dus. Maar als je je hoofd er bij houdt, best te begrijpen hoor. Je hoeft geen Einstein te zijn, maar een grondige voorkennis van de wetenschappelijke vakken is zeker een leuke troef om in handen te hebben!
Vanavond hebben we nog 1 blok Airframes and Systems af te werken en dan het komende weekend is opnieuw Meteorology ingepland. We bevinden ons nu dus lekker op kruishoogte en -snelheid.

Groetjes,

Sven

donderdag 29 november 2007

Nieuwe look

Zoals jullie kunnen merken is deze blog vandaag aangemaakt, maar staan er al wel berichtjes in van bijvoorbeeld augustus. Wel, ik heb nog een ander blogje (http://spiller.bloggen.be), maar de mogelijkheden waren daar vrij beperkt vond ik zelf. Vandaar dat ik nu alles maar heb overgezet naar deze pagina, oogt veel mooier en is leuker om mee te werken, dus vanaf nu ga ik op deze blog mijn verdere verhaal neerpennen... Enjoy it zou ik zeggen.

Groetjes,

Sven

Bericht geschreven op 27-11-2007

Het is weeral een tijdje geleden dat ik hier nog iets heb neergepend. Veel werk en weinig tijd zijn hier vooral de oorzaak van...
Wel, ondertussen heeft één medestudent al te horen gekregen dat hij zelfs in beroep zijn medische keuring niet zou kunnen halen,
het bleek een verloren zaak te zijn. Absoluut niet leuk om te horen zoiets! De ganse klasgroep was er van aangedaan. Hij heeft zijn boeken ondertussen al terug komen binnenbrengen en het tot hiertoe betaalde bedrag terug gekregen. Hoe het de rest vergaat, zal nog even spannend afwachten worden denk ik.
Maar goed, echt te lang mag je er allemaal niet bij stilstaan, eens je die medical in handen hebt moet je er absoluut voor gaan. De leerstof
komt met hopen op je af en die moet je zien bij te houden. Van Airframes and Systems bijvoorbeeld hebben we de eerste 3 delen al volledig
afgewerkt (Structures, Hydraulics en Landing Gear), deze week gaan we hier nog een hele week mee verder, dus zullen we waarschijnlijk
het deel Flight Controls ook nog afwerken. Dan voor komende zaterdag staat er een nieuw vak op het programma, namelijk Instruments.
Aangezien ik mijn medical nu in handen heb, heb ik vorige week mijn Vliegboek en Oefenvergunning aangevraagd. Na 2 dagen zat het hele
pakketje al in de bus! Over snelle service gesproken ;) Nu maar hopen dat we zo snel mogelijk die cockpit inkunnen!

Groetjes,

Sven

Bericht geschreven op 12-11-2007

Vorige week donderdagavond kon ik het toch niet laten om al eens een keertje te bellen i.v.m. het resultaat van de medische keuring. Een vriendelijke dame zei me toen dat de deliberatie nog volop aan de gang was maar ze toch even binnen ging kijken of mijn dossier al behandeld was. Toen ze terugkwam klonken de verlossende woorden "Mijnheer, u bent medisch geschikt bevonden. U hebt enkel beperking VDL". Nu die VDL beperking op je licentie betekent gewoon dat je moet vliegen met een bril of contactlenzen, en steeds een reservebril bij je moet hebben. Alles was dus perfect in orde.
Zaterdag dus met een gerust gemoed naar school. Maar blijkbaar was dat niet voor iedereen zo'n euforische dag. 2 collega's hadden de dag daarvoor te horen gekregen dat ze medisch afgekeurd zijn. Hopelijk kunnen zij door in beroep te gaan, de afkeuring ombuigen in een goedkeuring. Fingers crossed jongens!!
Dan verder hebben we zaterdagvoormiddag onze eerste uren Communication gekregen. Normaal gezien stond Airframes and Systems gepland, maar de instructeur van dit vak had die morgen nog ziek gemeld. Na de middag hebben we dan een briefing gekregen over hoe we een vlucht moeten voorbereiden (indienen vluchtplan, opvragen meteo,...) en welke stations we moeten passeren alvorens we de lucht in kunnen.
Deze week staat Meteorology terug als hoofdbrok op het programma. Vorige week hebben hierrond een hele boel METAR's en TAF's bestudeerd en ook de eerste 2 hoofdstukken van het boek afgewerkt, de atmosfeer en luchtdruk. Wederom een zeer interessant vak...

Groetjes,

Sven

Bericht geschreven op 5-11-2007

Ondertussen al een tijdje geleden sinds ik hier nog iets heb aangevuld, maar er is dan ook niet echt veel gebeurd. Vorige week enkel op dinsdag en zaterdag les gehad (donderdag was een feestdag). Dinsdag hebben we nog een extra blokje Airlaw afgewerkt en zaterdag hadden we dan het 2de blok van Airframes and Systems. Het eerste hoofdstuk over Structures (wing, fuselage, empenage) nog een keertje overlopen, met extra aandacht voor de technische termen, en dan het 2de hoofdstuk, Hydraulics, aangesneden. Na de middag hadden we geen les omwille van persoonlijke reden van de instructeur.
Deze week staat een nieuw vak op het programma, Meteorology. Heb het boek al eens doorbladerd en het lijkt me (zoals elk ander vak) een zeer interessant subject te zijn. Logisch trouwens, indien je de vakken niet interessant vindt zou er iets grondig mis zijn met je motivatie ;)
Vorige week heb ik ook nog een keertje gebeld i.v.m. de medical en toen vertelde ze mij dat mijn dossier deze week donderdag voor de commissie zou komen. Ben eens benieuwd, na 4 weken mag er wel een beetje schot in de zaak komen! Vrijdag mag ik opnieuw bellen voor het resultaat van de "deliberatie". Fingers crossed!

Groetjes,

Sven

Bericht geschreven op 24-10-2007

Vorige week donderdag hadden we dan uiteindelijk toch geen les. Na enkele wijzigingen in het lessenrooster en het personeelsbestand kon er die dag geen les gegeven worden. Geen ramp natuurlijk, moesten we niet met de ganse klas voor een gesloten BAFA gebouw gestaan hebben. Maar goed. Zaterdag was alles terug opgelost en hadden we dus een volledige lesdag, namelijk 6 uur Airlaw aan een stuk. Klinkt saai, maar is zeker te doen. Indien je alles deftig begrijpt en goed oplet tijdens de lessen, hoef je je daar weinig zorgen over te maken.
Gisteren hadden we dan voor de eerste maal Operational Procedures. Volgens de instructeur zelf een van de saaiste vakken, maar om eerlijk te zijn, wat we gisteren gezien hebben was voor mij verre van saai. ICAO annex 6 ontleed en vooral stilgestaan bij MDH/MDA, DH/DA en OCH/OCA bij precision en non-precision landing en go-around procedure, verschil tussen altitude en height. Voor anderen misschien super saai, voor mij echt top ;)
Morgenavond gaan we met dit vak verder. Zaterdag staat waarschijnlijk terug Airlaw op het programma...
I.v.m. mijn medische keuring heb ik nog steeds niets ontvangen. Gisteren heb ik ze dan maar even gebeld om te vragen hoe lang dit normaal gezien duurt, en blijkbaar komt de commissie enkel samen op donderdagen. En aangezien de dokter vorige week vakantie had was dit allemaal naar deze week verschoven. Dus als ik volgende week ergens bericht krijg, zal ik blij mogen zijn want als ik morgen niet tussen de stapel zit, zal ik pas volgende week donderdag "gedelibereerd" worden, en dan zijn we nog eens een week verder. Nog even geduld uitoefenen dus!

Groetjes,

Sven